PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
O něco delší pauza, než na jakou byli dosud fanoušci MARILYN MANSON zvyklí, posloužila skupině po albu „Holy Wood“ k uspořádání věcí pro nadcházející dekadentní období, charakterizované obdivem k meziválečnému berlínskému kabaretu, expresionismu, burlesce a vaudevillu. Mezi tím se Marilyn Manson v útrobách svého losangeleského domu věnoval malování, ochutnávání z lahví absintu rozličných světových značek a souběžně s tím i producírování po banketech se svou novou múzou Ditou Von Teese.
Po odchodu dlouholetého baskytaristy Twiggyho Ramireze bylo všem jasné, že je nutné na jeho místo v krátkém časovém úseku najít adekvátní náhradu. Tou se brzy stal zručný seveřan Tim Sköld, který na sklonku osmdesátých let minulého století velel hair metalovým SHOTGUN MESSIAH, aby v průběhu následující dekády na několik let zakotvil v sestavě elektronických pirátů z KMFDM. Opětovný příklon k přímočarosti, tvrdosti a moderním elektronickým zvukům byl tedy u novinky, která nakonec dostala název „Golden Age Of Grotesque“, logicky očekáván. Nové skladby však již nebrojily proti náboženství, ani nefušovaly do politiky, ale opěvovaly symbolismus, dětinskou hravost, noční život ve velkoměstech a byly přímočařejší a více bezprostřední. Sám Manson se v nich nebývale ponořoval do svého dětinského nitra a vydatně užíval nesrozumitelných slov nebo cizojazyčných výrazů jen proto, aby skladbám navodil určitou náladu a netradiční rytmizaci. Změnil se i jeho přístup ke zpěvu, kdy ze sebe počal čím dál častěji vyluzovat prazvláštní falzetové zvuky – bolestné úpění, sténání nebo slastné pobrukování. Všechno na „Grotesce“ bylo od základů podřízeno bezprostřednosti a spontánnímu zhudebnění temných umělcových představ. Album se tak stalo oslavou dekadentních třicátých let, sexuality a svobody ducha. Nové songy divoce swingovaly, navozovaly surrealistické obrazy, ohýbaly se v netradičních rytmech a klouzaly po naleštěných parketách. Schválně si pusťte třeba takovou „Slutgarden“, při níž si brzy uvědomíte, jak to pod vámi již nějakou dobu pěkně promlaskává.
Nahrávku po zlověstném intru odstartují dvě zaručeně hitová monstr čísla – „This Is The New Shit“ a „Mobscene“, kdy zejména první jmenovaná jízda má schopnost strhnout dav k fanatickému běsnění. Dadaistické žvatlání sebou přinese swingově rozdováděná „Doll-Dagga Buzz-Buzz Ziggety-Zag“, ale i nu-metalově hutná „Ka-boom Ka-boom“, stojící na ústředním kytarovém riffu. Z trochu jiného soudku přichází emočně vypjatý skřehotavý titulní song „Golden Age Of Grotesque“, který se kromě své teatrálnosti drží bluesových základů. Jsou zde zastoupeny jak velmi přímočaré výpady („Use Your Fist And Not Your Mouth“ nebo „Vodevil“), které korespondují s dávnou minulostí souboru, tak také ponuré songy opatřené určitými dekadentními nebo mystickými prvky („Para-noir“ s vulgárním ženským monologem v podobě špinavého samplu či jedovatá „Spade“, což je zatěžkané temné monstrum, které se plíživě sune v pomalém tempu, aby se následně vzepjalo v ten nejďábelštější refrén celé nahrávky). Kostru alba drží nakažlivá „(s)AINT“, obscénní „Slutgarden“ a sarkastický kolovrátek „Better Of Two Evils“. V těchto písních nejvíce vynikl moderní groove alba, elektronicky předprogramovaná rytmika a keyboardy opatřené výdobytky aktuálních zvukových technologií. V rámci diskografie MARILYN MANSON je „Groteska“ poměrně osobité a živelné album, které úspěšně zakončilo nejsilnější kvartet dodnes nezpochybnitelných, na nové zvukové prvky bohatých, ale i hity přinášejících Mansonových děl, a já jej tudíž hodnotím velmi vysoko.
V rámci diskografie MARILYN MANSON je „Groteska“ poměrně osobité a živelné album, které úspěšně zakončilo nejsilnější kvartet dodnes nezpochybnitelných, na nové zvukové prvky bohatých, ale i hity přinášejících Mansonových děl, a já jej tudíž hodnotím velmi vysoko.
Marilyn Manson
- zpěv
Johny 5
- kytara
Tim Sköld
- baskytara, klávesy, programování
Madonna Wayne Gacy
- klávesy
Ginger Fish
- bicí
1. Thaeter
2. This Is The New Shit
3. Mobscene
4. Doll-Dagga Buzz-Buzz Ziggety-Zag
5. Use Your Fist And Not Your Mouth
6. The Golden Age Of Grotesque
7. (s)AINT
8. Ka-boom Ka-boom
9. Slutgarden
10. Spade
11. Para-noir
12. The Bright Young Things
13. Better Of Two Evils
14. Vodevil
15. Obsequey (The Death Of Art)
Born Villain (2012)
The High End Of Low (2009)
Eat Me, Drink Me (2007)
Lest We Forget (2004)
The Golden Age Of Grotesque (2003)
Holy Wood (2000)
The Last Tour On Earth (EP) (1999)
Mechanical Animals (1998)
Remix And Repent (EP) (1997)
Antichrist Superstar (1996)
Smells Like Children (EP) (1995)
Portrait Of An American Family (1994)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Nothing/Interscope
Stopáž: 57:32
Produkce: Marilyn Manson, Tim Sköld
Studio: Doppelherz Studio
-bez slovního hodnocení-
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.